ASOCIAȚIA JUDEȚEANĂ DE FOTBAL ALBA - Membru afiliat FRF

Regulamente Regulament Liga 5 - 2023-2024
Regulament Liga 5 - 2023-2024 Imprimare Email

REGULAMENT DE ORGANIZARE ȘI DESFĂȘURARE A CAMPIONATULUI LIGII 5

EDIȚIA 2023-2024

1. SISTEMUL COMPETITIONAL

1.1. Comisia de Competitii din cadrul Asociatiei Judetene de Fotbal Alba are competenta de a organiza Campionate pe raza județului Alba.

1.2. Pentru a participa în Campionatul de Liga 5, cluburile si asociatiile sunt obligate sa dispună de un teren omologat de A.J.F. Alba pentru această categorie, sa achite la A.J.F. penalitățile restante din ediția precedentă de campionat si contribuțiile bănești si taxele aprobate de Biroul Executiv pentru editia de campionat 2023-2024.

1.3. În Campionatul de Liga 5 organizat de A.J.F. Alba participă un număr de 27 de echipe, înscrise din oficiu, pe baza clasamentelor finale ale campionatului editiei precedente, sau echipe nou afiliate la A.J.F. Alba.  Cele 27 de echipe se împart în două serii de 13, respectiv 14, grupate baza criteriului geografic.

1.4. Jocurile se desfasoara în sistem campionat (tur – retur).

Sistemul de atribuire a punctelor:

Seniori

  • joc câstigat - 3 puncte
  • joc egal - 1 punct
  • joc pierdut - 0 puncte.

Rezultatele jocurilor vor fi omologate de Comisia de Competiții în sedintele stabilite a se desfasura în fiecare zi de miercuri a săptămânii, respectiv vineri, în cazul jocurilor intermediare.

1.5. Jocurile la care exista contestatii vor fi omologate, odata cu solutionarea acestora, printr-o hotarâre definitiva si irevocabila , de catre Comisia de Disciplină.

1.6. Criteriile de întocmire ale clasamentului competitiei sunt cele prevazute în ROAF. Dacă și după aplicarea acestor criterii nu poate fi departajată echipa câstigatoare a titlului, se vor disputa jocuri de baraj.

1.7. Promovează în Liga 4 echipele clasate pe primul loc în clasamentul final al celor trei serii din Liga 5.

1.8. Retrogradează din Liga 4 în Liga 5:

  • dacă echipele din Liga 3 nu retrogradează şi dacă echipa care susţine jocul de baraj pentru promovare în Liga 3 nu promovează – retrogradează în Liga 5, echipele clasate pe locurile 15 si 16 în clasamentul final.
  • dacă echipele din Liga 3 nu retrogradează şi dacă echipa care susţine jocul de baraj pentru promovare în Liga 3  promovează – retrogreadeaza in liga 5, echipa clasata pe locul  16 in clasamentul final.
  • dacă  o echipa din Liga 3 retrogradează şi dacă echipa care susţine jocul de baraj pentru promovare în Liga 3 nu promovează – retrogradează în Liga 5,  echipele clasate pe locurile 14, 15 și 16 din clasamentul final.
  • dacă o echipa din Liga 3 retrogradează și dacă echipa care susține jocul de baraj pentru promovare la Liga 3 promovează – retrogradează în Liga 5, echipele clasate pe locurile  15 si 16 din clasamentul final.
  • dacă 2 echipe din Liga 3 retrogradează și dacă echipa care susține jocul de baraj pentru promovare la Liga 3 nu promovează - retrogradează în Liga 5, echipele clasate pe locurile 13, 14, 15 și 16 din clasamentul final.
  • dacă 2 echipe din Liga 3 retrogradează și dacă echipa care susține jocul de baraj pentru promovare la Liga 3 promovează - retrogradează în Liga 5, echipele clasate pe locurile 14, 15 și 16, din clasamentul final.
  • dacă 3 echipe din Liga 3 retrogradează și dacă echipa care susține jocul de baraj pentru promovare la Liga 3 nu promovează - retrogradează în Liga 5,  echipele clasate clasate pe locurile  12, 13, 14, 15 și 16 din clasamentul final.
  • dacă 3 echipe din Liga 3 retrogradează și dacă echipa care susține jocul de baraj pentru promovare la Liga 3 promovează - retrogradează în Liga 5 echipele clasate pe locurile  13, 14, 15 și 16 din clasamentul final.

2. ORGANIZAREA JOCURILOR

2.1. Durata unui joc oficial este de 90 de minute, cu doua reprize egale, cu o pauza ce nu poate depasi 15 minute. Durata pauzei dintre reprize nu poate fi modificata decât cu consimtamântul arbitrului.

2.2. Cluburile şi asociaţiile sunt obligate să asigure asistenţa medicală pe toată durata desfăşurării jocurilor, cu medic sau asistent medical generalistPe toată durata jocului, clubul organizator va asigura prezenţa la stadion a două maşini de intervenţie, numărul de înmatriculare fiind comunicat oficialilor şi notat în rapoartele de joc, respectiv de observare, maşinile respective fiind folosite în cazul unor accidentări care necesită transportul de urgenţă la o unitate sanitară, fără a fi nevoie de ambulanță apelând numărul de urgențe 112.

 

La liga 4, jucătorii vor avea drept de joc dacă au viza medicală valabilă (6 luni) de la medicină sportivă, iar la celelalte competiții, dacă au viza medicală aplicată pe carnet de la medicină sportivă, sau de la alt medic (de familie sau altă specializare). Dacă vor prezenta adeverință medicală, aceasta trebuie să fie în original și se anexează de arbitru la raportul de joc, jucătorul menționând datele acestuia în raport și va prezenta cartea de identitate în original.

În cadrul ședinței de Birou Executiv din data de 24 februarie 2016, s-a votat în unanimitate (la propunerea membrilor afiliați de la liga a V-a, întruniți cu ocazia ședinței de lucru din 12 februarie 2016), ca la toate jocurile oficiale, asistența medicală să fie asigurată obligatoriu de:

- un medic (exclus medicină veterinară);

sau,

- un asistent medical generalist.

Atât medicul, cât și asistentul medical, vor prezenta înaintea începerii jocului următoarele documente:

- Carte de identitate în original;

- Diploma de studiu (original ori copie), sau legitimație de serviciu eliberată de unitatea medicală (original), vizată pe anul în curs.

Prin Decizia Comitetului Executiv al FRF nr. 7 din 18 august 2022, au fost modificate prevederile art. 14 alin 2 din ROAF, acesta având următorul conținut:

Dacă una din echipe sau ambele echipe se prezintă la teren după ce arbitrul a fluierat sfârșitul jocului, respectiv după timpul regulamentar de 15 minute, se vor aplica sancțiuni regulamentare. În toate cazurile, arbitrul jocului va cronometra perioada de 15 minute, după caz, în prezența sau cu înștiințarea expresă a observatorului de joc (dacă este cazul) și a delegaților celor două echipe și va anunța și arăta expirarea timpului, conform cronometrului deținut.”

Tot prin Decizia Comitetului Executiv al FRF nr. 7 din 18 august 2022, au fost modificate prevederile art. 14 alin 2 din ROAF, acesta având următorul conținut:

“ Dacă asistența medicală se prezintă la teren după ce arbitrul a fluierat sfârșitul jocului, respectiv după timpul regulamentar de  30 de minute în cazul asistenței medicale, se vor aplica sancțiuni regulamentare. În toate cazurile, arbitrul jocului va cronometra perioada de 30 de minute în prezența sau cu înștiințarea expresă a observatorului de joc și a delegaților celor două echipe și va anunța și arăta expirarea timpului, conform cronometrului deținut.”

Astfel cum se poate observa din textul de mai sus, timpul regulamentar admis pentru a permite prezența și asigurarea asistenței medicale la stadion este de 30 de minute.

Pentru considerente privind siguranţa jucătorilor, în cazul în care medicul echipei gazdă/vizitatoare sau asistentul medical, săvârşesc abateri disciplinare cu ocazia unui joc oficial, aceştia nu vor fi eliminaţi de arbitri din incinta terenului de joc, urmând a fi sancţionaţi disciplinar pentru abaterile săvârşite, pe baza rapoartelor întocmite de oficialii jocului în rapoartele lor şi a altor probe.

2.3. A.J.F. Alba nu îsi asuma nici o raspundere în caz de accidentare a jucatorilor la antrenamente sau în timpul jocurilor oficiale sau amicale.

2.4. În cazul sedintei tehnice, obligatorii, organizata înaintea jocului, arbitrii si observatorul oficial vor verifica împreuna cu delegatii celor doua echipe daca sunt îndeplinite conditiile prevazute, impuse de A.J.F. Alba cu privire la toate prevederile regulamentare ce vizeaza desfasurarea unui joc oficial.

2.5. Cluburile organizatoare raspund de buna desfasurare a jocurilor si au obligatia sa ia toate masurile pentru prevenirea si înlaturarea oricaror incidente (Art.56., 57. si 58. din ROAF, editia 2018). Este interzisa introducerea si vânzarea bauturilor alcoolice în stadion, trebuind sa se asigure comercializarea bauturilor răcoritoare numai în pahare de plastic.

2.6. Echipa gazdă are obligatia de a schimba echipamentul, în situatia în care ambele echipe au aceeasi culoare sau asemănătoare.

2.7. Oficialii, capitanii de echipa si jucatorii sunt obligati sa execute neconditionat toate dispozitiile date de arbitru, aplicându-se în caz contrar prevederile regulamentare.

2.8. Dispoziţiile prezentului regulament se completează în mod corespunzător cu prevederile Legii nr.4/2008 completată cu legea 10/2012 pentru prevenirea şi combaterea violenţei în sport.

2.9. În incinta terenului de joc au acces persoanele înscrise în raportul de arbitraj, arbitrii şi observatorii, cadrul medical delegat, 4 – 12 copii de mingi, echipaţi în aşa fel încât să se distingă de jucători, oamenii de ordine (minim 5, din care 2 sunt responsabili de siguranța brigăzii de arbitri) şi, după caz, o persoană delegată din partea presei locale sau alte persoane declarate ca oficiale din partea A.J.F. Alba, cu condiția ca aceste persoane să nu aibă interdicția de a intra în incinta stadionului, printr-o hotărâre a comisiei de disciplină.

La vestiarele arbitrilor au acces numai observatorii oficiali jocurilor respective, cadrul medical sau alte persoane solicitate în mod expres de arbitru. Observatorii de joc și observatorii de arbitri nu au dreptul să intre în vestiarul arbitrilor în pauza jocului decât dacă prezența lor este solicitată de arbitru. Pe culoarul de acces la vestiarul arbitrilor, înaintea începerii jocului, în timpul pauzei și după joc, au acces două persoane specializate în ordine și siguranță care asigură protecția arbitrilor.

Încălcarea prevederilor privind accesul persoanelor în incinta terenului sau la vestiare se sancționează conform prevederilor regulamentare.

2.10. Formalitățile de începere a jocului sunt cele prevazute în ROAF.

Un joc nu se poate disputa fara o brigadă completă de arbitri (un arbitru plus doi asistenti; în cazul în care este delegat si un al patrulea arbitru acesta va intra în functie de locul arbitrului care nu s-a prezentat la joc), iar dacă nu este posibil, acesta va fi reprogramat de forul organizator.

Prin excepție, dacă în timpul jocului, unul dintre arbitrii delegați de CJA Alba se accidentează sau nu mai poate continua jocul, forul organizator AJF/CJA poate decide ca locul acestuia să fie luat de către un oficial al CJA în activitate (arbitru/observator), dacă se află la joc (delegat sau spectator), ori poate ajunge în maxim 15 minute. Dacă nu este posibilă continuarea jocului, acesta se va reprograma conform regulamentelor în vigoare, de către comisia de competiții.

2.11. Jocurile oficiale vor începe la ora stabilită în programul competiţional al ediţiei de campionat 2023-2024, aprobat de Biroul Executiv. Înaintea începerii turului, respectiv returului, fiecare club va comunica comisiei de competiții din cadrul AJF Alba, ora și ziua în care își dispută jocurile de acasă.

Schimbarea terenului, a datei sau a orei programării oficiale iniţiale se poate face din oficiu de către Comisia de Competiții a AJF Albaîn caz de forță majoră, sau dacă ambele echipe sunt de acord cu modificarea.

Echipele își stabilesc înaintea începerii turului/returului ziua și ora la care își dispută jocurile de acasă (sâmbătă după masa, duminică 11:00, sau duminică după masa). Echipa gazdă poate modifica ziua/ora fără acordul echipei oaspete, dacă echipa gazdă formulează cererea în acest sens cu cel puțin 10 zile înaintea programării jocului. Modificările de zi/oră unilateral se pot programa: sâmbătă după masa, duminică 11:00 sau duminică după masa.

De comun acord modificarea de oră/zi se poate face până miercuri, ora 15:00, dacă jocurile sunt programate în weekend.

Jocurile a căror dată a fost schimbată vor fi reprogramate în cel mult 20 de zile de la data programării iniţiale, dar nu mai târziu de sfârşitul turului sau returului. Comisia de Competiții poate decide în caz de forță majoră ca jocurile să se dispute și după mai mult de 20 de zile, dar nu după finalul turului sau returului dacă influențează clasamentul final (1-3), iar dacă un joc din ultima etapă a turului sau returului, nu se poate disputa sub nici o formă la data stabilită, acesta se va putea disputa în maxim 7 zile de la data programării, dacă nu influențează clasamentul final.

2.12. Impracticabilitatea terenului de joc se declara numai de catre arbitru, comisia organizatoare urmând a stabili data reprogramării jocurilor.

2.13. În ultima etapă de campionat, jocurile echipelor din aceeaşi categorie sau eşalon valoric vor fi programate în mod obligatoriu în aceeaşi zi şi la aceeaşi oră, sau prin excepție pot fi programate la altă oră sau zi, echipele care nu sunt angrenate în lupta pentru ocuparea primelor 3 locuri sau retrogradare. Pentru modificarea zilei și/sau a orei de disputare, este nevoie de acordul ambelor echipe, conform art. 2.12 din regulamentul competiției.

2.14. Daca una sau ambele echipe nu se prezinta la teren, întârzie sau nu prezinta carnetele de legitimare ale jucatorilor în max.15 minute de la ora stabilita, arbitrul va fluiera sfârsitul jocului si va consemna în raportul de arbitraj situatia respectiva, echipa în cauza urmând a suporta consecintele Regulamentului Disciplinar.

2.15. Echipele participante în campionatele de Liga 5 și 4 sunt obligate să participe la fazele judetene ale Cupei României, sub sancțiunea excluderii acestora din competiția de seniori superioară, în caz de neprezentare.

2.16. În cazul în care în cursul desfășurării unui campionat, o echipa sau mai multe echipe se desființează, se retrag, sunt retrogradate sau excluse din activitatea competițională, se procedează conform ROAF.

În cazul anulării rezultatelor, se mențin toate efectele cartonaselor galbene, suspendarilor si celorlalte sanctiuni disciplinare aplicate jucatorilor, oficialilor sau cluburilor.

3. JUCĂTORII

3.1. Legitimarea si transferul jucatorului de fotbal se efectueaza în conformitate cu prevederile din Regulamentul privind statutul si transferul jucatorilor de fotbal.

3.2. Jocurile oficiale nu pot începe sau continua dacă echipele nu prezintă un număr de cel puţin 7 jucători la seniori, respectiv 8 jucători la juniori, același număr fiind valabil și la numărul de carnete de legitimare minim.

3.3. Jucatorii juniori sunt considerati o categorie ierarhic inferioara fata de toate celelalte categorii de seniori. Jucatorii juniori pot fi utilizati si la jocurile de seniori, daca au împlinit vârsta de 14 ani. Perioada junioratului se încheie la data de 30 iunie a anului în care împlinesc vârsta de 19 ani si sunt obligati la preschimbarea carnetului de legitimare. Solicitarea preschimbarii carnetului de legitimare se face nominal, pe formular-tip eliberat de A.J.F. Alba, cu achitarea taxei aferente.

3.4. Echipele de Liga 5 nu au obligativitatea folosirii de jucător Under în ediția aceasta de campionat.

3.5. Echipele participante în competiţia de seniori pot schimba câte 5 jucători la Liga a IV-a, 6 la Liga a V-a, iar echipele participante în competiţiile de juniori U19, 17 și 15 se pot efectua cel mult 7 înlocuiri de jucători. În Cupa României se pot efectua maxim 5 înlocuiri indiferent de fază. Maxim 3 jucători / echipă pot efectua încălzirea în același timp.

3.6. Jucătorii seniori, indiferent de categorie, cu excepţia portarului, nu pot participa la două jocuri oficiale în aceeaşi zi. Prin participare la joc se înţelege intrarea efectivă în teren (ca titular sau prin înlocuirea unui titular) şi nu simpla înscriere a jucătorului în raportul de arbitraj.

Jucătorii juniori, cu excepţia portarului, au dreptul de a participa la două partide oficiale consecutive, cu respectarea condiției ca respectivii jucători să joace cel mult 135 de minute cumulate în două jocuri în decurs de 24 de ore, dacă al doilea joc se desfășoară cel mai devreme în ziua imediat următoare. Această dispoziţie nu se aplică în cazul turneelor finale ale competiţiilor de juniori, sau la competiții desfășurate pe teren redus.

3.7. Identificarea jucatorilor trecuti în raportul de arbitraj se face pe baza carnetelor de legitimare. În mod exceptional, în lipsa unor carnete de legitimare, se admite identificarea cu Buletin/Carte de Identitate, însotit de dovada existenței vizei medicale, cu respectarea prevederilor din ROAF.

Echipelor le este recomandat să verifice, reciproc, înainte de începerea jocului, prin conducator, delegat sau capitanul echipei, identitatea jucatorilor înscrisi în raportul de arbitraj, precum si celelalte elemente constitutive ale dreptului de joc (confruntare).

3.8. Jucătorii sunt obligați să păstreze disciplina și să respecte regulile de conduită în societate, atât pe terenul de joc, cât si în afara lui si sa respecte obligatiile prevazute la Art.51 din ROAF.

Jucătorii juniori suspendaţi nu au drept de joc în nici o competiţie oficială, de seniori sau juniori, până la executarea completă a sancţiunii. Se iau în calculul executării sancţiunii numai etapele din cadrul competiţiei (de seniori sau de juniori) în care juniorul a săvârşit abaterea în urma căreia a fost sancţionat.

3.9. O echipă nu poate avea pe raportul arbitrului mai mult de 7 jucători transferați temporar de la același club, sub sancțiunea pierderii jocului prin forfait (3-0).

În situația în care două sau mai multe echipe se află la egalitate de puncte, clasamentul se va stabili pe baza aplicării, în ordine a următoarelor criterii:

- numărul mai mare de puncte obținute în jocurile directe, disputate între echipele aflate la egalitate de puncte

- golaverajul mai bun în jocurile directe

- numărul mai mare de goluri marcate în jocurile directe

- golaverajul general mai bun

- numărul mai mare de goluri marcate în toate jocurile din campionat

- Dacă și după aplicarea acestor criterii egalitatea persistă, se va lua în calcul clasamentul fair play, astfel: se acordă câte 1 punct pentru fiecare cartonaș galben primit, 3 puncte pentru un cartonaș roșu primit din două CG și 4 puncte pentru un cartonaș roșu primit direct. Echipa cu cele mai puține puncte va fi desemnată câștigătoare.

4. CONTESTATII

4.1. Cluburile care apreciază că echipa adversă a încălcat unele prevederi regulamentare, indiferent de natura lor, au dreptul să-şi susţină cauza numai în baza unei contestaţii înscrisă în raportul de arbitraj şi achitată la A.J.F. Alba până marți la ora 12:00, dacă jocul a avut loc în weekend, sau în termen de 48 de ore de la data disputării jocului, dacă jocul s-a desfășurat în timpul săptămânii. Contestaţia trebuie să conţină pe scurt motivele şi cauzele care o determină, echipa contestatară putând să le prezinte ulterior pe larg, fie în scris în termen de 48 de ore de la disputarea jocului, fie oral, în faţa comisiilor competente. Pentru o formulare 

Taxă contestație: liga a IV- a = 20 lei, liga a V-a = 15 lei , juniori = 10 lei / jucător contestat.

4.2. În cazul în care se face contestaţie pentru substituire de jucători, iar jucătorul în cauză nu se prezintă, sau refuză să se prezinte la vestiarul arbitrului, să se legitimeze cu buletinul de identitate sau alt document, să semneze raportul de arbitraj, să prezinte carnetul de legitimare, să fie fotografiat împreună cu arbitrii, jucătorul respectiv este considerat vinovat de substituire.

4.3. Sesizarea se face din oficiu de forul competent, nefiind necesară formularea unei contestaţii în condiţiile prevăzute de Art.25.2. din ROAF, editia 2018, în cazul jucătorilor aflaţi în stare de suspendare pentru cumul de cartonaşe galbene, ca urmare a deciziei comisiei competente sau ca urmare a nerespectării obligaţiei de a folosi minim un jucător născut în anul 2002 sau mai mic pe toată durata partidei la liga 4. Cumul este considerat la 4-7-9-10-11 CG, iar în Cupa României la fiecare 2 cartonașe galbene.

4.4. Dreptul echipelor de a introduce contestaţii este prevăzut la Art.25. din ROAF, iar procedura soluţionării acestora este prevăzută la Art.26 din ROAF.

4.5. Arbitrii sunt obligaţi să pună raportul de arbitraj la dispoziţia delegaţilor sau căpitanului de echipă pentru formularea unei contestaţii, la solicitarea acestora, în orice moment (înainte, la pauză sau la terminarea jocului) şi indiferent de motivul contestaţiei. Refuzul arbitrului de a pune la dispoziţie raportul de arbitraj se va sancţiona conform prevederilor regulamentare.

4.6. Delegaţii ambelor echipe sunt obligaţi să semneze raportul de arbitraj, de luare la cunoștință, după terminarea jocului şi după ce raportul a fost completat la toate rubricile de către arbitru, în caz contrar urmând să fie sancţionaţi disciplinar.

Conform art. 25 din ROAF, în cazul jucătorilor aflaţi în stare de suspendare pentru cumul de cartonaşe galbene sau în situația în care există o decizie definitivă pronunțată de comisiile jurisdicționale, precum și în caz de nerespectare a dispoziţiilor privind folosirea unui jucător U20 pe toată durata jocului la liga 4, sesizarea se poate face și din oficiu de către Departamentul Competiții al AJF Alba, în termen de 60 de zile de la data disputării jocului, dar nu mai târziu de sfârșitul anului competițional, la comisia competentă din cadrul AJF Alba, nefiind obligatorie formularea unei contestaţii.

Departamentul competiții al forului organizator poate formula sesizare disciplinară din oficiu și cu privire la utilizarea în jocurile din cadrul competițiilor de seniori a jucătorilor cu vârsta sub 14 ani, caz în care se acordă 3-0 pentru echipa adversă și penalitate sportivă.

Echipele au dreptul de a introduce contestaţii, astfel:

a. înainte de începerea jocului:

- dacă se contestă dreptul de joc al unuia sau al mai multor jucători din echipa adversă, înscrişi în raportul de arbitraj, arătându-se motivele în mod concret; - dacă se contestă valabilitatea programării jocului pe terenul respectiv;

- dacă se contestă calificarea cadrului medical delegat sau lipsa autosanitarei;

- dacă se invocă neregularitatea terenului de joc (dimensiunile terenului şi ale porţilor, inexistenţa sau starea plaselor porţilor şi a steagurilor de colţ, a marcajului etc.);

b. în pauză sau după terminarea jocului, înainte de restituirea carnetelor de legitimare/cardurilor de către arbitru:

- dacă se contestă dreptul de joc al jucătorilor de rezervă intraţi ulterior în joc;

- dacă se contestă identitatea unuia sau mai multor jucători înscrişi în raportul de arbitraj.

În cazul în care delegaţii sau căpitanul echipei adverse refuză să semneze de luare la cunoştinţă, arbitrul va consemna acest lucru în raportul de arbitraj.

Arbitrii sunt obligaţi să pună raportul de arbitraj la dispoziţia delegaţilor sau căpitanului de echipă pentru formularea unei contestaţii, la solicitarea acestora, în oricare moment (înainte, la pauză sau la terminarea jocului) şi indiferent de motivul contestaţiei. Refuzul arbitrului de a pune la dispoziţie raportul de arbitraj se va sancţiona conform prevederilor regulamentare.

Jucătorii contestaţi pot fi înlocuiţi numai înainte de începerea jocului. În acest caz, contestaţia rămâne fără obiect. Arbitrul va consemna acest lucru în raportul de arbitraj. În asemenea situaţii, numărul de jucători de rezervă se reduce în mod corespunzător.

Contestaţiile referitoare la identitatea jucătorilor şi la dreptul de joc se fac nominal. În ceea ce priveşte contestaţiile referitoare la dreptul de joc, delegaţii echipelor au obligaţia de a înscrie în raportul de arbitraj în mod explicit motivul pentru care este contestat jucătorul (transfer sau legitimare neregulamentară, lipsa vizei anuale, lipsa vizei medicale, substituire etc.), în caz contrar contestația va fi respinsă ca neregulamentară.

Contestaţiile formulate pot fi dovedite cu următoarele mijloace de probă: înscrisuri, martori, interogatorii, confruntări, expertize, înregistrări audio-video şi/sau fotografii.

Contestaţiile, soluţionate de Comisiile de Disciplina si Etica ale AJFşi dovedite neîntemeiate, se resping ca nefondate, iar cele făcute contrar prevederilor acestui regulament (tardive, netaxate, nesusţinute, nemotivate, nesemnate etc.) se resping, de asemenea, ca neregulamentare.

Contestaţia trebuie să conţină pe scurt motivele şi cauzele care o determină, echipa contestatară putând să le dezvolte ulterior în scris, în termen de 48 de ore de la incheierea jocului (sau pana la sfârșitul primei zi lucrătoare, daca termenul de 48 de ore se implineste intr-o zi nelucratoare). Lipsa consemnării în raportul de arbitraj a motivului pentru care se presupune că se face vinovată echipa adversă sau jucătorul acesteia, duce la respingerea contestaţiei ca nemotivata.

În cazul în care se face contestaţie pentru substituire de jucători şi dacă jucătorul în cauză refuză să se prezinte în faţa arbitrului, să se legitimeze cu buletinul de identitate sau alt document (paşaport sau certificat de naştere, în cazul jucătorilor sub 14 ani), să semneze raportul de arbitraj, să prezinte carnetul de legitimare, să fie fotografiat împreună cu arbitrii sau, dacă nu se prezintă pentru confruntare la termenul fixat de comisia competenta, jucătorul respectiv va fi considerat vinovat de substituire. În această situaţie, ca şi în cazul în care substituirea a fost dovedită cu prilejul judecării de către comisia competentă, echipa si jucătorul vinovat de substituire, vor fi sancţionaţi, conform prevederilor regulamentare. 

Nedepunerea taxei de contestaţie atrage după sine respingerea ei ca netaxată şi omologarea jocului cu rezultatul de pe teren.

Cluburile care, prin delegaţii lor, introduc contestaţii nejustificate, de rea-credinţă, nemotivate sau neachitate, sunt obligate să suporte cheltuielile de deplasare ale tuturor persoanelor citate în faţa comisiei competente (delegaţi, jucători, arbitri etc.). În asemenea cazuri, echipa contestatară va fi sancţionată cu avertisment, iar în caz de recidivă va fi obligată la plata unei penalităţi

Fac excepţie de la sancţiunile arătate în alineatul precedent, echipele care, după terminarea jocului, în cel mult 10 minute, renunţă la contestaţie, specificând acest lucru în raportul de arbitraj.

Taxele de contestaţie, indiferent de modul de soluţionare a cauzei, nu se restituie.

În cazul în care, în cursul soluţionării unei contestaţii, apare un conflict de competenţă între comisii aparţinând unor foruri diferite, conflictul de competenţă va fi soluţionat de Comisia de Recurs a FRF.

5. REGULAMENTUL DISCIPLINAR

5.1. Comisia de Disciplina a A.J.F. Alba este autoritatea disciplinara cu drept de investigare, judecare si, dupa caz, sanctionare si penalizare a persoanelor sau structurilor sportive vinovate. La analiza si judecarea cazurilor litigioase, sau de orice alta natura, Comisia de Disciplina va tine cont de circumstantele atenuante sau agravante, dupa caz, cu respectarea dispozitiilor Regulamentului Disciplinar.

Comisia de Disciplina îsi desfasoara sedintele la sediul A.J.F. Alba în zilele de marti, sau în alte zile, dar în acest caz, o eventuală modificare va fi adusă la cunostinta celor care și-au anunțat prezența până LuniOra oficială este 10:00 (marți), iar echipele/persoanele sunt obligate să anunțe eventuala lor prezență până Luni, ora 15:00, la secretariatul AJF Alba. Se poate face apel în 5 zile calendaristice de la data publicării hotărârii.

5.2. Cluburile/asociaţiile sportive sunt responsabile pentru conduita jucătorilor, oficialilor, membrilor şi suporterilor, indiferent dacă se află pe teren propriu, pe teren advers sau pe teren neutru.

5.3. Cluburile răspund în mod solidar de penalităţile sportive aplicate jucătorilor, oficialilor sau altor persoane care le reprezintă (finanţatori, sponsori etc.), în cazul neplăţii integrale şi la termen de către cei în cauză.

5.4. Cluburile/asociaţiile sportive sunt direct răspunzătoare pentru evidenţa cartonaşelor galbene şi pentru modul în care se efectuează etapele de suspendare ale propriilor jucători.

5.5. A.J.F. Alba, prin comisiile competente, poate sesiza din oficiu, penaliza şi/sau sancţiona, acţiunile descoperite a fi în neconcordanţă cu prevederile ROAF, RD sau RSTJ.

5.6. Sancţiunile disciplinare sunt cele prevăzute de Art.12 – 39 R.D.

5.7. Prezentarea în faţa instanţei se face din oficiu, pentru persoanele menţionate în raportul de arbitraj/observare, sau convocate de către Secretarul general al A.J.F. Alba, neprezentarea atrăgând după sine consecinţele R.D. 2017.

5.8. Pentru oficiali suspendarea este întotdeauna însoţită de sancţiunea interzicerii accesului la vestiare şi pe banca de rezerve. Oficialul care a fost eliminat poate da indicaţii persoanei care îi ţine locul pe banca de rezerve, dar atunci când face aceasta trebuie să se asigure că nu deranjează spectatorii din jurul său şi că nu perturbă jocul.

5.9. De regulă, suspendarea se stabileşte în număr de etape pentru jucători şi antrenori şi în număr de luni pentru celelalte persoane fizice.

5.10. Executarea unei sancţiuni pronunţate în luni este întreruptă pe perioada pauzelor competiţionale dintre tur şi retur sau dintre două ediţii ale campionatului.

5.11. Dacă suspendarea urmează să fie executată în număr de jocuri, numai cele jucate efectiv contează în calculul executării sancţiunii. Dacă jocul este întrerupt şi nu se mai programează, ori dacă este anulat sau câştigat prin forfait de una din echipe, sancţiunile se consideră a fi fost executate numai pentru jucătorii care aparţin echipei ce nu este vinovată de întrerupere, anulare sau forfait.

5.12. În caz de recidivă, recidivă însemnând săvârşirea cu intenţie a unei noi abateri disciplinare în termen de un an, pentru cluburi, şi de 6 luni pentru jucători (nu constituie recidivă sancţiunile aplicate jucătorilor pentru cumul de cartonaşe galbene, pentru eliminarea după două cartonaşe galbene în acelaşi joc), socotită de la data aplicării sancţiunii anterioare, toate sancţiunile disciplinare se pot majora până la maximul prevăzut de R.D..

5.13. În caz de abateri împotriva oficialilor de meci, toate sancţiunile disciplinare prevăzute în R.D., se pot majora la maximul special prevăzut în acelaşi regulament, la care se poate adăuga un spor de cel mult 50% .

5.14. Oricine intimidează un arbitru sau observator cu ameninţări de natură să alarmeze persoana în cauză va fi suspendat pentru 6 – 8 jocuri (jucătorii şi antrenorii) sau 2 – 4 luni, pentru oficiali.

5.15. Dacă, în cazul săvârşirii de violenţe, nu este posibilă identificarea autorilor, organul disciplinar va sancţiona clubul căruia aparţin agresorii.

5.16. Comisia pentru Statutul şi Transferul Jucătorului de Fotbal a A.J.F. Alba este comisia competentă a soluţiona orice încălcare a prevederilor RSTJ, sesizată din oficiu de organele competente sau ca urmare a unei cereri, înregistrată, semnată, parafată şi achitată, din partea cluburilor/asociaţiilor sau jucătorilor, după caz.

5.17. Comisia de Apel a A.J.F. Alba este autoritatea disciplinară competentă în soluţionarea cauzelor disciplinare sau litigioase care au fost iniţial analizate şi judecate de către Comisia de Disciplină, Comisia pentru Statutul şi Transferul Jucătorului de Fotbal sau Comisia Judeţeană a Arbitrilor din cadrul A.J.F. Alba şi a căror hotărâre este contestată de cei sancţionaţi şi/sau penalizaţi. Soluţionarea se efectuează în baza unei cereri, înregistrată, parafată şi semnată de petent, şi cu obligaţia achitării taxei aferente.

5.18. Curtea de Arbitraj pentru Fotbal organizează şi administrează soluţionarea, pe calea arbitrajului, a unor cauze cu caracter naţional, denumite generic „litigii” dacă una din părţile litigiului formulează recurs împotriva unei decizii pronunţate de Comisiile de Apel ale F.R.F. sau A.J.F. Curtea de Arbitraj pentru Fotbal nu va judeca recursurile împotriva deciziilor de sancţionare disciplinară luate de Comisiile de Apel ale F.R.F./A.J.F. în cazurile de:

- încălcare a Legilor Jocului;

- suspendare de până la 2 jocuri sau o lună, inclusiv, a unei persoane fizice.

Sediul Curţii este în Bucureşti, str. Şerbănică Vasile, nr.12, Sector 2.

Conform art. 41 din Regulamentul Disciplinar: 

Executarea suspendărilor.

1. Suspendarea persoanelor fizice, jucători sau oficiali (alta decât cea pentru cartonaşe galbene) se execută începând cu primul joc oficial, desfăşurat după luarea hotărârii, respectiv, după eliminarea din teren, în calcul intrând atât etapele de campionat, cât și cele din cadrul Cupei României, Cupa Ligii și Supercupa României, după caz, cu următoarele precizări:

a. suspendarea se execută în ordinea în care se desfăşoară jocurile, dacă aceasta este diferită de programarea iniţială, urmare a reprogramării unor jocuri;

b. jucătorii juniori, suspendaţi pentru eliminare nu au drept de joc în nicio competiţie oficială, de seniori sau de juniori, până la executarea completă a sancţiunii. Se iau în calculul executării sancţiunii numai etapele din cadrul competiţiei (de seniori sau de juniori) în care jucătorul junior a săvârşit abaterea pentru care a fost sancţionat. Prin excepție jucătorii juniori suspendați pentru eliminare în cadrul Cupei României la juniori sau Super Cupei României la juniori vor executa sancțiunea doar în jocurile contând pentru aceste două competiții, având drept de joc în celelalte competiții de seniori sau de juniori;

c. în cazul jucătorilor legitimaţi la cluburi cu mai multe echipe, în perioada suspendării pentru eliminare, jucătorul nu are drept de joc în nicio competiţie, în calculul executării sancţiunii intrând numai jocurile din competiţia în care jucătorul a fost sancţionat;

d. dacă un jucător suspendat se transferă la un club cu mai multe echipe înainte de executarea în totalitate a suspendării, executarea sancţiunii va continua la noul club, în calculul executării intrând numai jocurile echipei din categoria competiţională în care jucătorul a fost sancţionat. Dacă noul club nu are echipă în categoria respectivă, executarea sancţiunii se va face în jocurile echipei de categorie superioară sau inferioara, in cazul in care clubul detine doar echipa de categorie inferioara, ale clubului respectiv;

e. în calculul executării sancţiunii se ţine cont de numărul de etape şi nu de numărul de jocuri;

f. sancţiunile jucătorilor transferaţi se execută în totalitate sau partea rămasă neexecutată, începând cu primul joc oficial disputat de echipa clubului la care au fost transferaţi;

g. jucătorii eliminaţi cu ocazia unui joc oficial nu au drept de joc până la pronunţarea hotărârii instanţei disciplinare, care se face în cel mult cinci zile de la data la care s-a săvârşit abaterea disciplinară, iar în cazul în care sunt programate etape intermediare, în maxim două zile;

h. în caz de neprezentare a echipei proprii la jocul la care trebuie să înceapă executarea suspendării, executarea sancţiunii se face o dată cu jocul următor;

i. în caz de neprezentare la joc a echipei adverse, sau de pierdere a jocului prin forfait de către aceasta, suspendarea se considera executată la acel joc;

j. în cazul jocurilor care nu mai sunt programate datorită retragerii sau excluderii unor echipe din campionat, dar care se omologhează cu rezultatul de 3-0 în favoarea echipelor adverse, suspendarea se consideră efectuată;

k. jucătorii și antrenorii eliminați cu ocazia unui joc oficial nu au drept de joc și, după caz, drept de a sta pe banca de rezerve, la următorul joc în cazul în care hotărârea instanței disciplinare nu poate fi luata până la desfășurarea acestuia.

6. STATUTUL ŞI TRANSFERUL JUCĂTORULUI DE FOTBAL

6.1. Statutul unui jucător se stabileşte de către F.R.F., L.P.F. sau A.J.F., cu prilejul legitimării, transferării sau acordării vizei.

6.2. Jucătorii legitimaţi la cluburile afiliate sunt amatori sau profesionişti.

6.3. Legitimarea jucătorului de fotbal se face, cu respectarea prevederilor RSTJ, prin completarea formularelor-tip emise de A.J.F. Alba, cu parafa şi semnătura medicului de la cabinetul de medicină sportivă.

Se asimilează ca jucători nou-legitimaţi (vezi Art.4.17.a,b).

6.4. Omiterea preschimbării carnetelor la terminarea perioadei de juniorat se penalizează conform RSTJ, şi hotărârii Biroului Executiv al A.J.F. Alba.

6.5. Transferul jucătorului de fotbal constă în trecerea acestuia de la clubul la care sunt legitimaţi la un alt club, cu acordul lui şi al celor două cluburi. Transferul poate fi cu titlu definitiv sau temporar.

Transferul de jucători se efectuează în baza unui acord de transfer înscris pe formularul-tip eliberat de A.J.F. Alba, dactilografiat la toate rubricile,( se poate completa și de mâna cu litere majuscule) în 4 exemplare, cu ştampilele cluburilor şi semnăturile reprezentanţilor acestora şi jucătorului în original, şi cu respectarea prevederilor RSTJ. Sunt obligatorii semnăturile câte unui reprezentant oficial al cluburilor cedent şi cesionar şi semnătura jucătorului. În cazul jucătorilor juniori care nu au împlinit vârsta de 16 ani, la acordul de transfer se anexează şi consimţământul scris al unuia dintre părinţi.

Un jucător amator sau profesionist se poate transfera de cel mult trei ori în acelaşi an competiţional.

Nu se consideră transfer: revenirea unui jucător la clubul cedent ca urmare a unui transfer temporar care a încetat înainte de terminarea perioadei de transfer, legitimarea unui jucător amator la un alt club ca urmare a semnării primului său contract de profesionist (vezi art.19/7 RSTJ 2017).

Un club nu are dreptul să încheie un acord de transfer, în calitate de club cedent, pentru un jucător profesionist căruia i-a încetat contractul cu clubul respectiv.

6.6. Reamatorizarea unui jucător profesionist se poate face după trecerea a cel puţin 30 de zile de la ultimul său joc ca profesionist, cu condiţia încetării contractului cu clubul la care este legitimat cu titlul definitiv.

Un jucător care a redobândit statutul de amator se poate legitima cu drept de joc numai la un alt club dintr-o categorie inferioară celui la care a fost legitimat ca profesionist şi numai în perioadele de transfer.

Jucătorul care s-a legitimat în condiţiile arătate mai sus, se poate transfera ca amator la un club de categorie superioară numai după trecerea unei perioade de minimum 2 ani calendaristici.

6.7. Jucătorii care sunt legitimaţi la cluburi cu activitate exclusivă de juniori se pot legitima la terminarea perioadei junioratului la un alt club, fără acordul fostului club, ca asimilați nou legitimați.

6.8. Contractele încheiate de cluburi cu jucătorii profesionişti se înregistrează la AJF Alba, sunt încheiate pentru o perioadă determinată, nu depăşesc, după caz, perioada junioratului sau a transferului temporar, cuprinde clauze cu caracter financiar, sunt editate computerizat, dactilografiate sau scrise de mână cu litere majuscule, sunt înregistrate la club şi poartă data încheierii, şi poartă ştampila clubului, semnătura jucătorului trebuie să fie aplicată pe fiecare pagină, se prezintă în minim două exemplare originale, dintre care unul se reţine în evidenţa forului competent, iar un exemplar se înmânează jucătorului imediat după semnare.

6.9. Este interzisă încetarea unilaterală a contractului fără justă cauză sau fără justă cauză sportivă, în caz contrar fiind aplicabile sancţiunile prevăzute de Art.18.9. din RSTJ.

6.10. Pentru legitimarea unui jucător profesionist la un alt club ca urmare a încetării contractului cu fostul său club, sau ca urmare a semnării de către un jucător a primului său contract de profesionist, se achită taxa de transfer.

6.11. Prezentul articol cu privire la statutul şi transferul jucătorului de fotbal se completează cu articolele din RSTJ.

7.DISPOZIŢII ECONOMICE

7.1. A.J.F. Alba este în drept să perceapă taxe, contribuţii şi penalităţi specifice activităţii fotbalistice, pentru membrii afiliaţi, jucători şi oficiali ai cluburilor şi asociaţiilor de fotbal.

7.2. Cluburile sunt obligate la plata penalităţilor, în conformitate cu hotărârile Biroului Executiv al A.J.F. Alba şi hotărârea Adunării Generale Ordinare din februarie 2004 (plata penalităţilor se poate face la sfârşitul fiecărei luni calendaristice, în baza facturii emise de A.J.F. Alba). În caz de nerespectare a acestei prevederi, cluburile nu vor fi programate în competiţiile oficiale, echipele lor fiind considerate ca neprezentate la joc. 

7.3. Drepturile financiare cuvenite arbitrilor şi observatorilor (barem de arbitraj/observare) trebuie să fie achitate de către clubul organizator, la stadion, înainte de începerea jocului sau în termen de maximum 30 minute de la terminarea jocului, în caz contrar fiind aplicate sancţiuni disciplinare. Prin excepție, în această ediție cluburile vor achita baremul subvenționat, iar diferența o va achita la AJF Alba, înaintea începerii turului/returului, oficialii urmând să primească baremele lunar de la AJF Alba. Lista baremelor poate fi văzută AICI.

7.4. Echipele se deplasează pentru disputarea jocurilor de campionat pe cont propriu, suportând cheltuielile aferente.

Prezentul regulament este întocmit în conformitate cu prevederile F.R.F. şi a statutului A.J.F. Alba şi se completează cu Legile Jocului, ROAF, R.D. şi R.S.T.J., acestea pot fi descărcate de AICI.

NIMENI NU POATE INVOCA NECUNOAŞTEREA REGULAMENTELOR CARE VIZEAZĂ ACTIVITATEA FOTBALISTICĂ.